Dyslexie en Remedial Teaching Praktijk Snappie

Werkwijze

Alle kinderen zijn verschillend qua interesses, temperament en manier van reageren op een situatie. Waar het ene kind opstandig wordt als iets niet lukt, trekt het andere kind zich terug en wordt heel stil. Waar het ene kind visuele ondersteuning nodig heeft, bijvoorbeeld in de vorm van een plaatje of geheugensteuntje op zijn tafel, moet het andere kind de leerstof juist regelmatig door de leerkracht uitgelegd krijgen.

De manier waarop een kind het beste leert, wordt ook wel de leerstijl van een kind genoemd. Praktijk Snappie gaat bij de begeleiding altijd uit van de leerstijl van een kind. Om de leerstijl te ontdekken, is het natuurlijk nodig het kind te toetsen op het leer- en leesniveau, te observeren en vragen te stellen terwijl het kind werkt aan een taak. Het plezier in het leren blijft daarbij altijd voorop staan, omdat dit uiteindelijk de belangrijkste voorwaarde is voor ieder kind om tot betere resultaten te komen.

Ieder kind doorloopt bij Praktijk Snappie altijd de volgende stappen:

Stap 1 aanmelding

U meldt uw kind aan per telefoon, email of via het contactformulier op deze website. Praktijk Snappie neemt telefonisch contact met u op voor een kort informatief gesprek om te kijken wat we voor uw kind kunnen betekenen. Vervolgens wordt er desgewenst een afspraak gemaakt voor een intakegesprek.

Stap 2   intakegesprek

Dit gesprek is alleen met de ouder(s)/verzorger(s). In dit gesprek wordt de hulpvraag in kaart gebracht. U neemt alle informatie over uw kind mee (toetsgegevens van school, RT- of onderzoeksverslagen). In dit gesprek komt aan de orde:

  • Is er aanvullend onderzoek nodig?
  • Hoe is de gezondheid en het (emotioneel) functioneren van het  kind?
  • Welke invloed hebben de leerproblemen op uw kind en op uw   gezin?
  • Op welke wijze is contact en afstemming met de school van uw kind mogelijk?

Zo mogelijk worden er direct afspraken gemaakt over aanvullend onderzoek, de duur van de eerste zorgperiode en de frequentie van de begeleiding.

De intake neemt ongeveer 1 uur in beslag. De gegevens die bij de intake naar voren komen, zullen worden verwerkt in een handelingsplan. Voor het intakegesprek geldt het uurtarief.

Stap 3    onderzoek  en begeleiding

Na het intakegesprek, kan het nodig zijn om eerst nader (aanvullend) onderzoek te doen om een goed beeld te krijgen van het niveau waarop uw kind functioneert. Deze gegevens zullen verwerkt worden in een verslag en meegenomen worden in het op te stellen handelingsplan.

Op basis van de hulpvraag, doelen, beschikbare (aanvullende) toets- en onderzoeksgegevens en informatie uit de intake maakt praktijk Snappie een handelingsplan. Ouders ondertekenen het handelingsplan voor akkoord.

De begeleiding heeft minimaal één keer per week plaats. Relevante en opvallende zaken worden genoteerd in een logboek. Wanneer u graag wekelijks het logboek wilt ontvangen via de mail dan is dit mogelijk, kijk voor meer informatie bij tarieven en contact.

Gebruikelijk is dat uw kind ook thuis samen met u een aantal keer per week aan de slag gaat met oefenstof. Hiervoor krijgt uw kind uitnodigend en uitdagend (spel)materiaal mee dat aansluit bij de behandelde lesstof van de behandeling.

De begeleiding is zorg op maat. Zowel de begeleiding als het gebruik van methodieken en materialen wordt afgestemd op de hulpvraag, onderwijsbehoefte en leerstijl van uw kind. Waar mogelijk stemt RT Praktijk Snappie de behandeling af op de werkwijze en het methodegebruik van de school van uw kind.

De begeleiding vindt bij voorkeur onder schooltijd plaats. Dit omdat het voor veel kinderen vermoeiend en belastend is om na schooltijd ook nog begeleiding te krijgen. Dit dient natuurlijk in goed overleg met school afgesproken te worden. Ook werken deze kinderen thuis vaak al hard aan hun leerprobleem. Er moet tijd overblijven voor ontspanning.

Stap 4  toetsing en evaluatie

Na 8 tot 12 behandelingen volgt vaak een toets gevolgd door een evaluatiegesprek met u en desgewenst met de school. Tijdens het evaluatiegesprek komt onder andere aan de orde of de doelen zijn behaald en/of bijgesteld moeten worden, de voortgang of afsluiting van de begeleiding en de ervaren samenwerking met RT Praktijk Snappie. In dit gesprek maken we ook afspraken over een verlenging of afsluiting van de begeleiding.